vestibulit

jag har tänkt skriva ett inlägg om sjukdommen vestibulit. Det är en sjukdom som det inte finns något bot för mer än tid,tiden läker denna sjukdom.
Jag har svårt att förklara själva sjukdommen så väljer att citera en bra sida
www.vestibulit.com 

"Vestibulit visar sig inte så lätt. Om man tittar väldigt noga kan man se att det är lite rött i vestibulum-området. Men det kan vara lättare att känna efter. Känn i yttre delen av ingången till slidan med fingret. För många kan minsta beröring framkalla smärtan.
Ett vanligt symtom på vestibulit är att man har väldigt ont under samlag. Man kan ha så ont att man inte kan genomföra det. Själva penetreringen blir en pina. De irriterade slemhinnorna i vestibulum-området kan vara så ömma att penetrering eller minsta beröring är uteslutet. Cykling och stillasittande kan bli en plåga som påverkar det vardagliga livet.
För många läkare kan det vara svårt att upptäcka och en svampinfektion som samtidigt blommat upp kan få uppmärksamheten som vestibuliten kräver. Det kan vara lättare att beskriva smärtan för en läkare om man just själv känner efter, hur plågsamt det än kan vara."


I mitt fall har jag nog en mildare form av vestibulit.Jag får ont av att föra in tampong,men inte så grov att sitta ner eller cykla gör ont,dock kan cykling vara obegligt.
Jag har nyligen fått diagnosen,men tror att jag haft denna sjukdom i ca 1-2 år.Det är jätte svårt att avgöra då man är duktig på att förklara bort saker man ej förstår sig på.man undviker att tänka på det,tror man bara inbillar sig.

I många år har kvinnor fått höra att dom bara inbillar sig smärtan,att den inte finns där.Men den finns där,den är riktig.


För att ni inte ska bli trötta och sluta läsa så skriver jag inte mer fakta utan ger er tillgång till två sidor med bra info.
första är mer en info sida om just vestibulit : www.vestibulit.se
den andra har både info och tillgång till kontakt med andra som har sjukdommen : www.vestibulit.com


Om ni har några frågor så är det bara att ställa dom,inga frågor är konstiga eller fel.
Om jag inte kan svara på dom så ska jag göra mitt bästa för att hitta någon som kan det.

Tänk på att detta är inget att skämmas för,vi måste få upp ögonen för sjukdommen som hämmar många kvinnors liv. Jobba med att få vården att komma på botmedel.

Kommentarer
Postat av: Sanne

Värt att tilllägga är att vestibulit är lika mkt psykiskt som fysiskt, men allt det står på hemsidorna. Jättebra att du tar upp detta! På vestibulit.se finns jättemycket bra fakta. Ang min egen diagnos så har jag inte haft den värsta graden, det finns ju dom dom inte ens kan sitta eller cykla, et kan jag som tur är, men samlag kan vara en ren pina ibland :S. Det gäller att ha en förstående partner som förstår att man inte alltid kan ha sex. Jättebra initiativ!

2008-04-17 @ 09:45:48
URL: http://www.millie05.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0